Varför behöver man en oljecatchank?

Då en motors rörliga delar som exempelvis kolvarna producerar tryckförändringar i vevhuset har alla motorer kanaler som jämnt skall fördela ut detta tryck. Men då allt inte kan tas hand om krävs det en ventil som kan släppa ut detta tryck om det skulle behövas. På majoriteten av motorer görs detta genom ett hål i motorblocket och en ventilkåpa som genom en vevhuslang ventilerar trycket till motorns inlopp. Kör du din motor hårt finns det dock risk att även oljedimma följer med i denna luft vilket får en oljefilm att skapas på insidan av tryckrör och intercooler. Oljefilmen försämrar i sin tur de kylande egenskaperna vilket höjer inloppstemperaturen. Det är just därför du behöver en oljecatchtank.

Hur fungerar en oljecatchtank?

Genom att leda vevhustrycket genom en slang till oljecatchtanken har man möjlighet att separera oljan från luften och sedan leds det “renade” trycket tillbaka till motorn. En oljecatchtank funkar på så sätt ungefär som ett reningsverk för motorns vevhusventilation.

Showing all 5 results

Oljecatchtank

  • Olje catchtank vevhusvent

    Olje catchtank vevhusvent

    1890 KR
  • Olje catchtank vevhusvent single

    Olje catchtank vevhusvent single

    945 KR
  • Oljecatchtank lång med ett filter

    Oljecatchtank lång med ett filter

    545 KR
  • Oljecatchtank med ett filter

    Oljecatchtank med ett filter

    515 KR
  • Oljecatchtank med filter

    Oljecatchtank med filter

    755 KR

Varför behöver man en oljecatchank?

Då en motors rörliga delar som exempelvis kolvarna producerar tryckförändringar i vevhuset har alla motorer kanaler som jämnt skall fördela ut detta tryck. Men då allt inte kan tas hand om krävs det en ventil som kan släppa ut detta tryck om det skulle behövas. På majoriteten av motorer görs detta genom ett hål i motorblocket och en ventilkåpa som genom en vevhuslang ventilerar trycket till motorns inlopp. Kör du din motor hårt finns det dock risk att även oljedimma följer med i denna luft vilket får en oljefilm att skapas på insidan av tryckrör och intercooler. Oljefilmen försämrar i sin tur de kylande egenskaperna vilket höjer inloppstemperaturen. Det är just därför du behöver en oljecatchtank.

Hur fungerar en oljecatchtank?

Genom att leda vevhustrycket genom en slang till oljecatchtanken har man möjlighet att separera oljan från luften och sedan leds det “renade” trycket tillbaka till motorn. En oljecatchtank funkar på så sätt ungefär som ett reningsverk för motorns vevhusventilation.