Kort fakta om intercoolers

En intercooler är en form av kylare som kyler insugsluften i en turbomatad motor. Då värmeutvecklingen i en turbo gör att luften blir varmare kan det vara bra att leda luften genom en intercooler, för att innan luften leds till turbon kyla ner den. Kallare luft har även högre densitet vilket innebär att den innehåller mer syre än motsvarande mängd kall luft. Ju mer luft som kan tillföras till motorn desto mer bränsle kan förbrännas.

Mer syre i motorn = mer bränsle = mer effekt

Det finns 2 olika sorters intercoolers antingen ”Bar and Plate” eller ”Tube and fine”

Bar and plate kyler bättre

Tube and fine flödar bättre

Vi säljer Intercoolers med sidoanslutningar, mittenanslutningar eller bakåtanslutningar. Det vanligaste i dagsläget är att använda sig av en intercooler med sidoanslutning. Vi rekommenderar att alltid köra med så stort cellpaket som möjligt på bilen.

Tube and Fine Intercooler

Fördelar

  • Väger generellt ungefär hälften så mycket som en Bar and Plate intercooler med liknande dimensioner
  • Generellt billigare
  • Generellt mindre flödesbegränsning i kärnan än Bar och Plate intercooler

Mindre flödesbegränsning genom utsidan ger bättre flöde till kärnans baksida och till en radiator, AC-kondensor, tranny eller oljekylare etc. som kan vara bakom det

Nackdelar

  • De med mindre flödesbegränsning än Bar and plate erbjuder mindre värmeavstötning
  • Vanligtvis har fler fenor vilket innebär att de är mer benägna att bli skadade av stenar/skräp vilket minskar kylningseffektiviteten
  • Laddluftintaget sträcker sig bortom kärnväggen vilket gör det svårare att luften kommer in i kärnan rent

Bar och Plate – Intercooler

Fördelar

  • Generellt avstänger större värmeavstötning än tube and fine intercoolers
  • De med turbulatorer erbjuder ännu större värmeavstötning
  • Erbjuds i massor av olika former och storlekar
  • Mindre sannolikt att skadas av stenar och skräp
  • Laddluftintaget sitter i spol med kärna vilket möjliggör renare inträde

Nackdelar

  • Väger ungefär dubbelt så mycket som en liknande Tube and Fine intercooler
  • Dyrare
  • Blockerar mer luftflöde till radiatorer etc. som kan vara bakom det
  • De med turbulatorer har större flödesmotstånd mot laddluften

Behöver du hjälp med att hitta rätt intercooler för just din motor, hör mer än gärna av dig till oss!

Intercoolers

Kort fakta om intercoolers

En intercooler är en form av kylare som kyler insugsluften i en turbomatad motor. Då värmeutvecklingen i en turbo gör att luften blir varmare kan det vara bra att leda luften genom en intercooler, för att innan luften leds till turbon kyla ner den. Kallare luft har även högre densitet vilket innebär att den innehåller mer syre än motsvarande mängd kall luft. Ju mer luft som kan tillföras till motorn desto mer bränsle kan förbrännas.

Mer syre i motorn = mer bränsle = mer effekt

Det finns 2 olika sorters intercoolers antingen ”Bar and Plate” eller ”Tube and fine”

Bar and plate kyler bättre

Tube and fine flödar bättre

Vi säljer Intercoolers med sidoanslutningar, mittenanslutningar eller bakåtanslutningar. Det vanligaste i dagsläget är att använda sig av en intercooler med sidoanslutning. Vi rekommenderar att alltid köra med så stort cellpaket som möjligt på bilen.

Tube and Fine Intercooler

Fördelar

  • Väger generellt ungefär hälften så mycket som en Bar and Plate intercooler med liknande dimensioner
  • Generellt billigare
  • Generellt mindre flödesbegränsning i kärnan än Bar och Plate intercooler

Mindre flödesbegränsning genom utsidan ger bättre flöde till kärnans baksida och till en radiator, AC-kondensor, tranny eller oljekylare etc. som kan vara bakom det

Nackdelar

  • De med mindre flödesbegränsning än Bar and plate erbjuder mindre värmeavstötning
  • Vanligtvis har fler fenor vilket innebär att de är mer benägna att bli skadade av stenar/skräp vilket minskar kylningseffektiviteten
  • Laddluftintaget sträcker sig bortom kärnväggen vilket gör det svårare att luften kommer in i kärnan rent

Bar och Plate – Intercooler

Fördelar

  • Generellt avstänger större värmeavstötning än tube and fine intercoolers
  • De med turbulatorer erbjuder ännu större värmeavstötning
  • Erbjuds i massor av olika former och storlekar
  • Mindre sannolikt att skadas av stenar och skräp
  • Laddluftintaget sitter i spol med kärna vilket möjliggör renare inträde

Nackdelar

  • Väger ungefär dubbelt så mycket som en liknande Tube and Fine intercooler
  • Dyrare
  • Blockerar mer luftflöde till radiatorer etc. som kan vara bakom det
  • De med turbulatorer har större flödesmotstånd mot laddluften

Behöver du hjälp med att hitta rätt intercooler för just din motor, hör mer än gärna av dig till oss!