Intercoolers

Kortfattat om intercoolers

Det finns 2 olika sorters intercoolers antingen ”Bar and Plate” eller ”Tube and fine”

Bar and plate kyler bättre.

Tube and fine flödar bättre

Vi säljer Intercoolers med sidoanslutningar, mittenanslutningar eller bakåtanslutningar.

Det vanligaste i dagsläget är att använda sig av en intercooler med sidoanslutning.

Vi rekommenderar att alltid köra med så stort cellpaket som möjligt på bilen.

Ju svalare luft innebär mer syre.

Mer syre i motorn = mer bränsle = mer effekt

Tube and Fine Intercooler

Generellt väger ungefär hälften så mycket som en Bar and Plate intercooler med liknande dimensioner

Generellt billigare

Generellt mindre flödesbegränsning i kärnan än Bar och Plate intercooler

Mindre flödesbegränsning genom utsidan ger bättre flöde till kärnans baksida och till en radiator, AC-kondensor, tranny eller oljekylare etc. som kan vara bakom det

Nackdelar 

De med mindre flödesbegränsning än Bar and plate erbjuder mindre värmeavstötning

Vanligtvis har fler fenor vilket innebär att de är mer benägna att bli skadade av stenar/skräp vilket minskar kylningseffektiviteten

Laddluftintaget sträcker sig bortom kärnväggen vilket gör det svårare att luften kommer in i kärnan rent

Bar och Plate – Intercooler

Generellt avstänger större värmeavstötning än tube and fine intercoolers

De med turbulatorer erbjuder ännu större värmeavstötning

Erbjuds i massor av olika former och storlekar

Mindre sannolikt att skadas av stenar och skräp

Laddluftintaget sitter i spol med kärna vilket möjliggör renare inträde

Nackdelar 

Väger ungefär dubbelt så mycket som en liknande Tube and Fine intercooler

Dyrare

Blockerar mer luftflöde till radiatorer etc. som kan vara bakom det

De med turbulatorer har större flödesmotstånd mot laddluften

Intercoolers

Intercoolers

Kortfattat om intercoolers

Det finns 2 olika sorters intercoolers antingen ”Bar and Plate” eller ”Tube and fine”

Bar and plate kyler bättre.

Tube and fine flödar bättre

 

Vi säljer Intercoolers med sidoanslutningar, mittenanslutningar eller bakåtanslutningar.

Det vanligaste i dagsläget är att använda sig av en intercooler med sidoanslutning.

Vi rekommenderar att alltid köra med så stort cellpaket som möjligt på bilen.

Ju svalare luft innebär mer syre.

 

Mer syre i motorn = mer bränsle = mer effekt

 

Tube and Fine Intercooler

Generellt väger ungefär hälften så mycket som en Bar and Plate intercooler med liknande dimensioner

Generellt billigare

Generellt mindre flödesbegränsning i kärnan än Bar och Plate intercooler

Mindre flödesbegränsning genom utsidan ger bättre flöde till kärnans baksida och till en radiator, AC-kondensor, tranny eller oljekylare etc. som kan vara bakom det

Nackdelar 

De med mindre flödesbegränsning än Bar and plate erbjuder mindre värmeavstötning

Vanligtvis har fler fenor vilket innebär att de är mer benägna att bli skadade av stenar/skräp vilket minskar kylningseffektiviteten

Laddluftintaget sträcker sig bortom kärnväggen vilket gör det svårare att luften kommer in i kärnan rent

 

Bar och Plate – Intercooler

Generellt avstänger större värmeavstötning än tube and fine intercoolers

De med turbulatorer erbjuder ännu större värmeavstötning

Erbjuds i massor av olika former och storlekar

Mindre sannolikt att skadas av stenar och skräp

Laddluftintaget sitter i spol med kärna vilket möjliggör renare inträde

Nackdelar 

Väger ungefär dubbelt så mycket som en liknande Tube and Fine intercooler

Dyrare

Blockerar mer luftflöde till radiatorer etc. som kan vara bakom det

De med turbulatorer har större flödesmotstånd mot laddluften